Protestantse Gemeente te Engwierum

Palmpasen Palmpasen
Het kruis: de kruisiging van Jezus op Goede Vrijdag. Het is een kruis, om eraan te herinneren dat Jezus voor ons aan het kruis is gestorven.
Brood: Witte Donderdag. Op de stok zit een broodhaantje. Het brood herinnert ons aan het laatste avondmaal van Jezus met zijn vrienden, de 12 apostelen.
Haan: herinnert aan de voorspelling die Jezus aan Petrus doet tijdens dat laatste avondmaal, dat voordat de haan de volgende ochtend driemaal zal kraaien, Petrus Jezus zal verloochenen.
De 30 loops-ontbijtringetjes: herinnert ons aan het verhaal van Judas, die Jezus verraad voor “dertig zilverlingen”.
Twaalf walnoten: hoewel Jezus heel veel mensen onderrichtte, had Hij 12 volgelingen die het dichtste bij hem stonden, dat waren de twaalf apostelen.
Lauriertakjes: herinnert ons aan het verhaal van Palmpasen, waarbij de mensen met palmtakken juichten naar Jezus die op een ezel voorbij kwam.
Sinaasappel: deze zure vrucht verwijst naar een passage uit de bijbel vlak voorafgaand aan het daadwerkelijk bezwijken van Jezus aan het kruis. Terwijl Jezus aan het kruis wordt bespot, is er – vlak voordat Hij zijn laatste adem uitblaast – iemand die medelijden met hem heeft en die een spons gedrenkt in een soort zure wijn/azijn met gal (een pijnstillend middel uit die tijd) aan zijn mond brengt, zodat Hij daarvan wat kan drinken.
Eieren: het komende Paasfeest. Jezus stierf aan het kruis, maar na drie dagen staat Hij weer op uit de dood. Een nieuw begin! De eieren symboliseren het nieuwe leven.

Kerkdienst

Om de 2 weken, is er om 9.30 uur Kerkdienst in de PKN kerk.

BELEIDSPLAN
Beleidsplan van de Protestantse Kerk in Ingwierrum:

Beleidsplan 2019-2023