Protestantse Gemeente te Engwierum

De commune van Engwierum De commune van Engwierum
In 1797 werd door tien inwoners van Engwierum een commune opgericht met het doel de plaatselijke kerk financieel te ondersteunen. De commune kocht land en de opbrengst kwam ten goede aan de kerk. Zo werd het traktement van de predikant betaald of aangevuld. Het nieuwe orgel in 1820 kon gerealiseerd worden met bijdragen van de communeleden. In 1855 kon het orgel worden uitgebreid. De kerkklok kon in 1870 worden aangeschaft. Ook zorgde de commune voor een nieuwe klok in 1947, omdat de oude was geroofd door de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Diverse onderdelen van het interieur konden worden aangeschaft, zoals kachels, lichtkronen en kerkbanken. De commune bestaat nog steeds. Een deel van het land van de commune is verkocht. Met de opbrengst wordt bijgedragen in het onderhoud van de kerk. Lid van de commune zijn de nakomelingen van de oorspronkelijk oprichters. Het lidmaatschap gaat over van vader op oudste zoon of op de man van de oudste dochter.

Om de 2 weken, is er om 9.30 uur Kerkdienst in de PKN kerk.

BELEIDSPLAN
Beleidsplan van de Protestantse Kerk in Ingwierrum:

Beleidsplan 2019-2023